design BC    disclaimer


GEZOND IN LIJF EN GEEST

 

Een Eclectische aanpak voor Gezondheid & Persoonlijke Ontwikkeling

CHINESE KRIJGSKUNSTEN

Het EVI lesprogramma van Chinese Krijgskunsten kent 3 disciplines:

 

1. Traditioneel Zelfverdediging: XingYi Quan

 Poster Xingyi quan lessen in Amsterdam

Xing staat voor Vorm (moderne uitdrukking), Yi voor Wil of Geest (gegenereerd uit het hart) en Quan voor vuist of boksen. Traditioneel ook wel genoemd Xin Yi Liu He Quan. Waarbij: Xin staat voor Hart en Liu He voor samenwerking van 6 punten of 6 harmonieën

1. vuist met voet

2. knie met elleboog

3. heup met schouder

4. Xing (hart) met Yi (wil)

5. Yi met Qi (natuurlijke energieën)

6. Qi met kracht).

Een juiste toepassing van dit principe biedt de gelegenheid om de innerlijke krachten (Nei Jin) effectief toe te passen. Door Xingyi te beoefenen ontwikkel je een scherpe geest, een sterk voelbare energie doorstroming, een gezond lichaam en krachtige effectieve zelfverdediging kwaliteiten.

In de Xingyi lessen worden de volgende basisonderdelen verwerkt:
-Specifieke Xing Yi warming-up en 5 elementen oefeningen
-12 dieren vormen en 12 basistrappen vormen
-5 elementen basissparren (Wu Xin Pau) en Xing Yi vrij sparren
-Xing Yi traditionele en vrije vormen en Xing Yi traditionele wapens
-Xing Yi Nei Qong (qi qong, energie opbouwende oefeningen) en Iron Shirt technieken

Het streven is om vooral de diepte in te gaan en meer met de interne krachten te leren werken.

Wij geven les op maandagavond om 18.00 uur bij …. in Amsterdam en workshops door het hele land. Het aantal lessen en workshops wordt langzamerhand uitgebreid.

Bent u geïnteresseerd om mee te doen? Geef uzelf alvast op per e-mail of telefoon via luigikwas@gmail.com of 06-43055822. Kom gerust langs voor een gratis proefles.

2. Freestyle Zelfverdediging: Sanshou

Sanshou bokstraining

Sanshou is een Chinese allround zelfverdedigingskunst. Het bestaat onder andere uit het vrije gevecht (free-fighting) en bevat diverse onderdelen uit de Chinese gevechtskunsten. Met Sanshou heeft men getracht de essentie van diverse traditionele stijlen te combineren. Als ongewapende zelfverdedigingskunst is Sanshou zeer compleet, aangezien het worpen, klemtechnieken, wurgtechnieken, trappen, slagen, stoten, lichamelijke vaardigheidstechnieken en nog veel meer kent. Er is op zich geen wedstrijdelement bij Sanshou zelfverdediging (SSZ) aanwezig. Iedereen kan Sanshou beoefenen voor verbetering van zijn/haar conditie, gewichtsbeheersing, het verscherpen van de geest, stressbestrijding, zelfvertrouwen en weerbaarheid. De lessen zijn opgebouwd uit verschillende niveaus:

Niveau I Sanshou Aerobics
Conditietraining waarbij aandacht wordt besteed aan de basisbewegingen van zelfverdediging en lichaamsvaardigheden. Ook aan te raden voor iedereen die aan zijn/haar conditie en gewicht wil werken zonder verder te willen met zelfverdediging.

Niveau II Sanshou Power Workout
Vervolg op niveau I aangevuld met steeds meer oefeningen met een partner waarbij de focus gericht is op het ontdekken van de eigen kracht door het werken met onder andere een bokszak en stootkussen. Het verbeteren van de conditie, basisbewegingen van zelfverdediging en het bevorderen van lichaamsvaardigheden.

Niveau III Sanshou Selfdefence
Inleiding in SSZ toepassingstechnieken Ti-Da-Shoai-Na, (trappen, stoten, worpen en klem- en greeptechnieken).

Niveau IV Sanshou Advanced
SSZ toepassingstechnieken Ti-Da-Shoai-Na, (trappen, stoten, worpen en klem-/greeptechnieken). Sparren en pushinghands (praktische oefeningen met partner)

Freefighters tijdens een wedstrijd in de ring

 

3. Wushu / Kungfu

Luigi Kwas in Mapu


Wushu is de Chinese betekenis voor krijgskunsten. De karakters van Wushu betekenen “de kunst van het stoppen van een speer” ofwel “de kunst van het stoppen van geweld”. De benaming “Kung Fu”, wordt ook veel gebruikt i.p.v. Wushu. Kung Fu betekent zoiets als; “vaardigheid verworven door veel tijd en inzet ergens in te stoppen”. En inderdaad, door het nodige doorzettingsvermogen, een goede discipline en volharding bij het beoefenen van Wushu op te brengen, kan men Kung Fu verwerven.

De filosofie van deze krijgskunst legt de nadruk op; respect voor anderen, geen agressiviteit en een totale zelfontplooiing (zelfdiscipline). Wushu heeft twee hoofdstromingen namelijk de externe en de interne stijlen. De externe stijlen zijn gekenmerkt door hun soepelheid, fysieke kracht en snelheid. Interne stijlen zijn gekenmerkt door zachtheid, innerlijke kracht en harmonie.

Tijdens de Wushu lessen starten wij altijd met de basisoefeningen (Ji Ben Gong). Bij kinderen of jongeren kan dat helpen bij hun lichamelijke ontwikkeling, scherpte van de geest, kracht en soepelheid. Daardoor kunnen ze iedere latere Wushu stijl zonder moeite aanleren. Dat geldt ook voor andere gevechtskunsten of sporten. Daar komt bij dat de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling die de beoefenaar doormaakt, ondersteunend kan werken bij preventie van onnodige blessures, slechte gezondheid, fitheid, stress en energiehuisvesting. Ook verbetert Wushu het vermogen om te studeren op school en het functioneren in de maatschappij. Ook volwassenen kunnen hun profijt halen uit de beoefening van Wushu.

Luigi Kwas in Bupu

 

De lessen bestaan uit:

Warming-up, stretchen, conditietraining & lichamelijke vaardigheidstrainingen.

Wushu basis training (Ji Ben Gong)

Wushu basis series (Ji Ben Jishu)

Wushu vormen (Taolu)

Wushu zelfverdediging (sanda)

Ex-Jeugd kampioene van provincie Szechuan

EVI start regelmatig met nieuwe cursussen in het land. Bent u geïnteresseerd om mee te doen met de wekelijkse lessen en workshops? Geef uzelf dan alvast op via luigikwas@gmail.com. Wij informeren u zo spoedig mogelijk, wanneer en waar de eerstvolgende les gaat starten.

Voor meer informatie of een afspraak bel Luigi Kwas op 06-43055822.

Kom gerust langs voor een gratis proefles.